27 Şubat 2015 Cuma

Dış Ticarette Nakliye Yöntemleri Son Bölüm

    Grup C den devam ediyorum.
CFR: Cost And Freight
    Alıcının kendi ülkesinde, ismi kesinleştirilmiş malların indirileceği limana dek olan navlun ücretinin ödenmiş olarak teslim edildiği uygulamadır. Sadece denizyolu nakliyesinde kullanılacak bir uygulamadır. Risk konusunda FOB Free On Board teriminde ki özelliklere sahiptir sadece bu terimin özelliğinde, satıcı varış limanına malları navlun bedeli ödenmiş olarak göndermektedir.
CPT: Carriage Paid To...
    Navlun bedeli ödemesi ile ilgili olan bu terimde de alıcının ülkesindeki malların varış noktasına dek olan navlun bedelinin ödenmesi uygulamasıdır. Hemen hemen tüm nakliye türlerinde kullanılabilmektedir. Bu sistemde mallar nakliyeye teslim edildiği anda riski artık alıcı tarafa geçmiş kabul edilir. Aslında CPT Carriage Pait To teslim uygulaması aynı FCA daki gibidir tek farkı ihracatçının navlun bedeli ödemiş olmasıdır.
CIF: Cost, Insurance And Freight
    Bu uygulamada CFR Cost And Freight sistemine ek olarak navlun bedelinin yanı sıra ihracatçı varış limanında malların sigorta primini de ödemektedir. Sigorta yapılan malların değerinin sözleşme ücretinin %10 fazlası olmalı ve sözleşmedeki söz konusu para birimi cinsinden olmalıdır.
CIP: Carriage And Insurance Paid To...
    Bu uygulamaya göre de aynı CPT Carriage Paid To... sistemindeki gibi yapılan nakliye işlemine ek olarak sigorta priminin de ihracatçı tarafından karşılanması eklenecektir.
Grup D
DAT: Delivered At Terminal
    Buarada iki taraf içinde uzlaşılarak belirlenmiş gümrük, liman gibi terminal noktasına tüm malları boşaltma masrafı ihracatçıya ait bir şekilde, ithalatçı yani alıcının himayesine bırakılmasıdır. Bu aşamadan sonra gümrükte doğacak tüm işlem masrafları alıcıya ait olacaktır.
DAP: Delivered At Place
    Burada da tüm gümrük işlemlerinin masrafları alıcıya ait olmakla beraber burada tek fark; malların boşaltma yapılması için hazır bir şekilde nakliye aracının üzerinde bırakılmasıdır.
DDP: Delivered Duty Paid
    Bu sistemde gümrük vergisi ihracatı gerçekleştirilen satıcı tarafından, alıcının ülkesinde ismi belirtilmiş varış noktasında ödenecektir. Bu terimde İhracatçı yani satıcı en fazla riski yüklenerek, gümrükte alıcının emrine bıraktığı kısma dek her çeşit masraf ve risk satıcıya ait olmaktadır. Exworks işlemde satıcı nasıl hiç risk almıyorsa bu işlem de onun tam tersi niteliğindedir.

    Nakliye Yöntemleri konumuzda küçük bir değerlendirme yapmak gerekirse; zaten Dış Ticaret trafiğinde yaygın kullanılan terimlerin FOB, CFR, CIF aynen bunlara eş değer olarak da FCA, CPT, CIP olduğunu söyleyebiliriz. Genelde Alıcı kişi yani İthalatçı, navlun bedelini, malların sigorta bedelini ve dış hasarlarla ilgili olan sigortayı karşılamaktadır. Bazı durumlarda bunun bir değişik şeklini satıcı ile anlaşarak navlun bedelini ona ödettirme şeklinde yapabilirler.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder