26 Şubat 2015 Perşembe

Dış Ticarette Nakliye Yöntemleri Bölüm_2

    Dünkü Incoterms terimlerinin açılımı ve anlamları ile ilgili konumuza devam ediyorum:
FAS: Free Alongside Ship
    Bu da yine satıcının kendi ülkesinde gerçekleştirilen bir nakliye çeşididir ve istenilen, belirtilen limanda malların gemi yanında teslim edilmesi ile gerçekleşir. Geminin iskeleye yanaşmadığı durumlarda açıktan gerçekleştirilen malları yükleme işleminde kullanılmakla birlikte buraya kadar olan tüm sorumluluk ve masraf satıcıya ait durumdadır. Yükleme yapılacak geminin kesinlikle vinçli bir yük gemisi olması gerekiyor. Ancak malların gemiye yüklenmesi işleri alıcıya aitken gümrüğe dayalı işlemler yine satıcıya aittir. Genelde sadece deniz ve gemi yolu taşımacılığında kullanılacak bir uygulamadır.
FOB: Free On Board
    Gemide teslim anlamına gelen bu uygulama, satıcının kendi ülkesinde söz konusu nakliye limanında gemide teslim yapılmasıdır. Satıcı geminin içine malları bıraktıktan sonra tüm sorumluluk, risk ve masraf konuları alıcıya ait olur. FOB kavramı en çok kullanılan Incoterms terimlerindendir. Dış Ticaret (Foreign Trade) işindekiler genelde mal alacakları ülke satıcısından fiyat alırken FOB Price (Gemide Teslim Fiyatı) şeklinde mal talep ederler. Satıcı da hesaplarını buna göre yaparak son fiyatı alıcıya ya da aracı kişiye ulaştırır. Kullanılan terimler arasında FOB Stowed kelimesini de sıkça duyabileceğiniz gibi FOB Trimmed kelimesi ile de sık karşılaşırsınız. İlki malların satıcı tarafından gemi ambarına inene den tüm masraf ve riskin alınacağı anlamına gelirken, ikincisi ambara inmiş malların ambar içine yerleştirilmesi anlamını taşımaktadır.
    FOB (Free On Board) yöntemi ile yapılan nakliye şekli tamamı ile satıcı yani ihracatçıya ait bir uygulamadır. Ülkeler Dış Ticarette satın alınan ya da satılan malların genel olarak gemi yolu ile nakliye yapılmasından yanadır. Maliyet daha ucuza gelmekte ve hız bakımından da rahat olmaktadır. Ancak satıcı ya da alıcının bulunduğu yerde deniz yolu sıkıntılı ise veya taraflardan biri kamyonla nakliye ya da uçakla nakliye talebinde bulunuyorsa, o zaman FOB (Free On Board) uygulaması bu hususlar için kullanılamaz.
    Malları ihracatçı taraf gemiye yerleştirip, sorumluluğunu yerine getirdikten sonra artık işin bundan sonraki kısmı alıcıyı yani ithalatçıyı ilgilendirecektir. Yabancı bir ülke ile iş yapılacağı düşünülürse, gemi organizasyonunu gerçekleştirecek olan ithalatçı öncesinde ihracatçıdan liman veya iskelenin özellikleri ile ülkesine göre yükleme şartları nasıldır bunları öğrenmek zorundadır: Yüklemenin yapılacağı limanın veya iskelenin adı mutlaka öğrenilmelidir - İskelenin deniz derinliği yani draftı bilinmelidir - İskelenin uzunluğu kaç metredir mutlaka öğrenilmelidir - Yüklenecek mallar fazla sayıda olabilir bu yüzden vinç sayısı ile taşıma kapasiteleri belirlenmelidir.
    İthalatçı yani alıcı taraf bu bilgileri edindikten sonra, araştırmasını iyice yapacak ve kendi mallarına en uygun gemiyi kiralayacaktır. Kiralama öncesinde ise seçtiği gemi hakkında satıcı yani ihracatçı taraftan onay alıp gemi hakkında uzlaşmaya gitmelidir. Bu kabul bildirimine Vessel Nomination denilmektedir. İhracatçı bunu inceler, malına ve kendi prosedürlerine göre reddeder veya kabul eder. Kabul ettiği taktirde ise; ithalatçı tarafa göndereceği onay mesajının başlığı Stem Confirmation olmalıdır. Bu onay mesajı alıcı tarafa ulaştığı an artık gemi kiralanabilir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder